Έκθεση του Princeton για το Άγιον Όρος και τα Μετέωρα στο Βουκουρέστι
Η διοργάνωση της Αγιορειτικής Εστίας φιλοξενείται στη Galeria Fundației Bizantine και θα παραμείνει ανοιχτή έως την 1η Οκτωβρίου 2026.
Η έκθεση «Άγιον Όρος και Μετέωρα 1929 – Ο κρυμμένος θησαυρός του Princeton» εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026 στο Βουκουρέστι, προσθέτοντας έναν ακόμη σταθμό στη διεθνή πορεία της. Σύμφωνα με την Αγιορειτική Εστία, η διοργάνωση φιλοξενείται στη Galeria Fundației Bizantine και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως την 1η Οκτωβρίου 2026. Την έκθεση συνδιοργανώνουν η Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης, το Τμήμα Τέχνης και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Princeton και το Πολιτιστικό Ίδρυμα “Byzantina”.
Στα εγκαίνια παρέστησαν ο Πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντίνος Κομάν, πρόεδρος του Ιδρύματος, και ο αντιπρόεδρος Ανδρέας Βυθούλκας, ενώ εκ μέρους της Αγιορειτικής Εστίας συμμετείχε ο διευθυντής της, Αναστάσιος Ντούρος, ο οποίος είχε και την επιμέλεια της έκθεσης. Το υλικό περιλαμβάνει φωτογραφικό και κινηματογραφικό αρχείο από την αποστολή του 1929 στο Άγιον Όρος και τα Μετέωρα, με τεκμήρια για την πνευματική ζωή, τη μοναστική παράδοση, την αρχιτεκτονική κληρονομιά και το φυσικό τοπίο των δύο τόπων.
Η παρουσίαση στη ρουμανική πρωτεύουσα ακολουθεί προηγούμενους σταθμούς της ίδιας έκθεσης στη Θεσσαλονίκη και την Καλαμπάκα, ενώ το 2024 είχε μεταφερθεί στη Βοστώνη. Το 2025 είχε ήδη παρουσιαστεί σε πόλεις της Ρουμανίας, όπως το Μπρασόβ, το Ιάσιο και το Σιμπίου, και τον Φεβρουάριο του 2026 μέρος της βρέθηκε στον Άγιο Αυγουστίνο της Φλόριντα.
Κατά το ίδιο πλαίσιο πολιτιστικής εξωστρέφειας, η διοργάνωση προβάλλει τη συνεργασία ελληνικών και ρουμανικών φορέων γύρω από την ορθόδοξη και ιστορική κληρονομιά. Η ανταπόκριση του κοινού και η παρουσία εκπροσώπων της ακαδημαϊκής, εκκλησιαστικής και πολιτιστικής ζωής στα εγκαίνια κατέγραψαν το ενδιαφέρον για το αρχείο του Princeton και τη διαδρομή του στο εξωτερικό.
Όπως είχε αναφέρει η ΕΟΔ, ο Οικουμενικός Πατριάρχης είχε επισκεφθεί έκθεση για το Άγιον Όρος στη Θεσσαλονίκη.